Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Asas yang didasarkan pada kekuasaan atas darahnya, yaitu asas....

Asas yang didasarkan pada kekuasaan atas darahnya, yaitu asas....  a. teritorial  b. kebangsaan  c. kepentingan  d. courtesy  e. eciprositas


Asas yang didasarkan pada kekuasaan atas darahnya, yaitu asas....

a. teritorial

b. kebangsaan

c. kepentingan

d. courtesy

e. eciprositas


Jawaban dan Pembahasan:

Jawaban yang tepat adalah a. Teritorial.

Asas teritorial adalah asas yang didasarkan pada kekuasaan suatu negara atas suatu wilayah tertentu yang terdiri dari tanah dan air di dalamnya. Asas ini berlaku untuk semua orang yang berada di wilayah tersebut, tidak peduli apapun latar belakang mereka, termasuk asal-usul keturunan atau darah.

Asas kebangsaan adalah asas yang didasarkan pada kewarganegaraan atau status kewarganegaraan seseorang dalam suatu negara. Asas ini menekankan pada hak dan kewajiban yang berbeda-beda antara warga negara dan bukan warga negara.

Asas kepentingan adalah asas yang menekankan pada kepentingan bersama suatu kelompok atau masyarakat dalam suatu negara.

Asas courtesy (tata krama) adalah asas yang menekankan pada sopan santun dan etika dalam hubungan antara individu atau negara dengan negara lainnya.

Asas reciprositas adalah asas yang menekankan pada pertukaran timbal balik atau saling memberi dan menerima dalam hubungan antara negara-negara.